sunnuntai 17. helmikuuta 2013


                                     Rahmaninov toisen pianokonserttonsa valmistumisen aikoihin

Haltioitunut, salintäyteinen yleisö hiljentyi meluisan alkusoiton - Iron Foundry - jälkeen kuuntelemaan yhtä romanttisen pianokirjallisuuden perusteosta, tohtori Nikolai Dahlille omistettua Sergei Rahmaninovin toista pianokonserttoa (c-molli, Op. 18) Tampere Filharmonian perjantain 15.2.2013 konsertissa Tampere-talon akustisia muutoksia kokeneessa isossa salissa. Orkesterin ensi syksynä aloittava ylikapellimestari, lyömäsoittaja Santtu-Matias Rouvali, osoitti veressään olevan muutakin, kuin vain rytmiä. Pianosolistina konsertissa soitti Cherbourgissa vuonna 1988 syntynyt ja neljävuotiaana soittamisensa aloittanut ranskalaiskomeetta Lisa de la Salle, joka ylimääräisenä innostui soittamaan ranskalaisen impressionistin Claude Debussyn Preludin. Maailmalla hänet ylistetään erityisesti venäläisten Prokofievin ja Shostakovichin tulkitsijana, mutta kotonaan hän tuntuu olevan ranskalaisen impressionismin sointimaailmassa. Nuori kapellimestari ja vielä nuorempi pianosolisti esittivät jo nyt varsin verevän tulkinnan hienosta pianokonsertosta. Vain muutamassa kohdin piano jäi orkesterin "alle" ja hetkittäin nopeat juoksutukset "puuroutuivat" liialliseen pedaalin käyttöön. Tämä 112 vuotta vanha teos oli hyvämuistiselle ja isokätiselle säveltäjälleen  yksi neljästä omasta pianokonsertosta, joita hän esitti paljon  maailmalla kulkiessaan. Laajojen sointujen hallinta oli hänelle luontevasti helppoa ja hänen vasemman käden tekniikka oli ilmeisen vahva sekä soitto kuulasta ja nopeissakin kohdissa selkeää. Tämä loistava pianistimme joutui pakenemaan perheineen Pietarista Helsinkiin Venäjän vallankumouksen jaloista 22.12.1917 ja pakomatkaan käytettiin potkukelkkaa. Helsingistä perhe jatkoi laivalla Tukholmaan, josta myöhemmin muuttivat Tanskaan. Vuoden 1917 jälkeen syntyi enää kuusi sävelteosta, koska mainion säveltäjämme aika vierähti etupäässä pianistina toimiessa.

Seitsemän vuotiaana julkisen esiintymisen aloittanut ja isänsä kahta vuotta nuoremmaksi väittämä Ludwig van Beethovenin vuonna 1812 Linzin kaupungissa - samassa kaupungissa hän aloitti myös kahdeksannen sinfoniansa - loppuun saattama mestariteos ja säveltäjänsä seitsemäs sinfonia kruunasi konsertin jälkipuoliskon. Torstai-illan kapellimestarivierailullaan orkesterin tukiyhdistyksen - Pro Orchestran - jäsenillassa Tampere-talon Sonaatti-salissa Santtu-Matias Rouvali uskoutui läsnäolijoille pitävänsä tätä seitsemättä sinfoniaa (A-duuri, Op. 92) tekijänsä parhaimpana. Samassa yhteydessä nuori, metsästyksestä ja kalastuksesta nauttiva tuleva ylikapellimestarimme nimesi muutamia lempisäveltäjiään, jotka voittopuolisesti olivat venäläisiä säveltaiteilijoita. Rouvalin työt tällä hetkellä jakaantuvat 70 prosenttisesti ulkomaiden vierailuihin ja 30 prosenttia kotimaassa johtamiseen, mutta työtahtinsa hän saa agentuurinsa Harrison/Parrott Ltd:n kanssa sopimansa mukaan määrätä itse. Upean orkesterimme ryhdikäs soitto oli nautinnollista kuunneltavaa ja tällä kertaa mainioista musikanteistamme voisin nostaa tykö huilujen äänenjohtajan ja pedagogin, Annaleena Puhdon tyylikäs ja taitava suoritus. Minkämoiseen lentoon tämä orkesteri vielä yltääkään, kun syksyllä ylikapellimestarina Tampereella aloittava Santtu-Matias Rouvali ja uljas orkesterimme pääsevät yhdistämään voimansa ja hiomaan esityskuntoaan? Tällaista orkesteria kyllä kelpaa esitellä rinta kaarella vaikka missä ja kenen läsnä ollessa. Käyttäkää, hyvät musiikista nauttivat ihmiset, häikäilemättömästi hyväksenne Tampere-talon monipuolista antia ja käsittämättömän hienoa orkesteriamme, Tampere Filharmoniaa! 
                                               Ludwig van Beethoven säveltämässä

Ei kommentteja: